Блиц (новине)

Из Википедије, слободне енциклопедије
Блиц
Блиц лого.jpg
SER BLIC.jpg
Насловна страна Блица
Тип Дневне новине
Власник „Рингиер“ д. о. о. Београд
Главни уредник Веселин Симоновић
Оснивање 1996.
Језик српски
Седиште Ул. Краљице Марије бр. 1/X
Град Београд
Земља Србија
Веб-сајт blic.rs

Блиц је дневни лист у Србији, који је у власништву швајцарске компаније Ringier AG односно њене зависне фирме у Србији Ringier d.o.o (која се раније звала Блиц Прес д. о. о). Лист су 1996. године основали Питер Келбел и Александар Лупшић. Прво издање Блица изашло је 16. септембра 1996.[1] и од тада лист редовно излази. У октобру 2004, лист је дошао у власништво компаније Ringier AG.

Историјат[уреди]

Током протеста опозиције у Србији 1996, који су избили због поништавања другог круга локалних избора, Блиц је био једини дневни лист који је писао о овим догађајима. Традиционални дневни листови (Политика, Вечерње Новости, Борба и други) углавном су игнорисали протесте које су организовале опозиционе странке ДС и СПО. Током тог периода долази до драстичног пораста тиража листа, који је у једном тренутку нарастао на 250.000 примјерака. Међутим, штампарија Борба тада објављује да због техничких разлога није у стању да штампа више од 80.000 примјерака празничног броја листа Блиц, што је био очигледан притисак тадашњег режима на уређивачку политику Блица. Након тога, лист је у празничном броју објавио коментар Питера Келбела, представника власника, у којем се критикују протести и извјештавање о њима. Послије овог коментара неки од најистакнутијих новинара напустили су Блиц.[2]

Након консолидације, у октобру 2004, лист је дошао у власништво швајцарске мултинационалне компаније Рингиер АГ, која је откупила 74,9 % акција компаније Блиц д. о. о.. Поред Блица, компанија Рингиер д. о. о. издаје и листове Ало, 24 часа, Блиц жена и недељник НИН.

Тираж и читаност[уреди]

Након промјене власничке структуре, Блиц биљежи константан раст тиража и броја продатих примјерака. У 2006. години тираж листа износио је 164.221 примјерака дневно, да би се у 2007. години повећао на 180.948 примјерака.[3] Благи раст тиража настављен је и у наредном периоду. Многа истраживања читаности штампаних медија сврставају Блиц у ред најчитанијих дневних листова у Србији,[4] који читаоци доживљавају као проевропске новине, у којима могу пронаћи кратке и јасне информације,[5] мада неки оспоравају ова истраживања као пристрасна.[6]

Занимљивост[уреди]

Читалац Горан Ђипало има све бројеве „Блица” из првих 20 година излажења.[7]

Критике[уреди]

Неки медији критикују Блиц сматрајући новине пропагатором транзиције, либералног капитализма и сарадње са међународном заједницом, као и уласка Србије у евроатлантске интеграције.[8]. Лист такође критикују и одређене политичке партије, сматрајући га гласилом Демократске странке и њених политичких савезника, због чега намерно износи неистине о опозиционим странкама.[9]

Критике због објављивања фотомонтаже Муамера Зукорлића[уреди]

Блиц је у издању од 19. јуна 2010. године објавио фото-монтажу са ликом муфтије Муамера Зукорлића на којој је он приказан како се рукује са папом Бенедиктом XVI обучен у православну одежду са крстом на глави уз текст „Већи Папа од Папе“[10]. Објављивање ове фото-монтаже изазвало је оштре реакције исламске заједнице у Србији, чији је главни муфтија Зукорлић, укључујући и позив на бојкот листа „Блиц“. Главни муфтија је такође најавио да ће тужити лист и тражити одштету од 100 милиона евра.[11]. У одговору на оптужбе Зукорлића и исламске заједнице у Србији, уредништво Блица је закључило да Зукорлић злоупотребљава једну фото-монтажу да би политички трговао с властима у Србији.[12]. У одбрану Блица стале су и неке про-бошњачке партије у Србији.[13]

Блиц онлајн[уреди]

Блиц онлајн

Интернет сајт листа Блиц[14] један је од најпосјећенијих интернет сајтова у Србији[15]. Поред вијести, на сајту постоји и блог, форум, могућност прегледања видео материјала, архиве вијести и слика и много других могућности којих су лишени читаоци штампаног издања.

Види још[уреди]

Референце[уреди]

  1. „SUMRAK "BLIC" DEMOKRATIJE (1996)”. aimpress.ch. Приступљено 9. 7. 2010.  (српски)
  2. „Blic krig (1996)”. НИН. Приступљено 9. 7. 2010.  (српски)
  3. „Blic pres planira rast prihoda (2007)”. Б92. Приступљено 9. 7. 2010.  (српски)
  4. [* http://www.blic.rs/Vesti/Drustvo/46248/Blic-najcitanije-novineBlic“ najčitanije novine (2008)”] . Блиц. Приступљено 9. 7. 2010.  (српски)
  5. [* http://www.politika.rs/rubrike/tema-dana/Novine-koje-chitaju-najuticajniji-ljudi-u-zemlji.sr.html „Новине које читају најутицајнији људи у земљи (2008)”] . Политика. Приступљено 9. 7. 2010.  (српски)
  6. [* http://desnica.info/index.php/tekstovi/88-lazni-rejting-ubija-novine „Лажни рејтинг убија новине (2009)”] . desnica.info. Приступљено 9. 7. 2010.  (српски)
  7. Горан Ђипало има све бројеве нашег листа у колекцији (Блиц, 18. септембар 2016)
  8. „Блиц или ужаси медијске глобализације (2008)”. Нова Српска Политичка Мисао. Приступљено 9. 7. 2010.  (српски)
  9. „DSS: "Blic" i dalje širi neistine (2010)”. Vesti online. Приступљено 12. 7. 2010.  (српски)
  10. „Позив на бојкот „Блица“ (2010)”. РТС. Приступљено 12. 7. 2010.  (српски)
  11. „Зукорлић не одустаје од сто милиона евра због фотомонтаже (2010)”. Политика. Приступљено 12. 7. 2010.  (српски)
  12. „"Блиц": Зукорлићево политиканство (2010)”. УНС. Приступљено 12. 7. 2010.  (српски)
  13. „НУНС и бошњачке партије критикују позив на бојкот (2010)”. РТВ. Приступљено 12. 7. 2010.  (српски)
  14. „Блиц онлајн (2010)”. Блиц. Приступљено 12. 7. 2010.  (српски)
  15. „Top Sites in Serbia and Montenegro (2010)”. Alexa. Приступљено 12. 7. 2010.  (енглески)

Спољашње везе[уреди]