Турска Радио-телевизијска Корпорација

С Википедије, слободне енциклопедије
Турска радио-телевизијска корпорација
Подстицајан
ДелатностТелевизијске станице-
Радио станице
Основано1. мај 1964. год.; пре 58 година (1964-05-01) (радио, као ТРТ)
31. октобар 1968. год.; пре 53 године (1968-10-31) (ТВ)
СедиштеАнкара, Турска
ВласникВласт Турске
Веб-сајтwww.trt.net.tr

Турска радио-телевизијска корпорација (ТРТ; турски:Türkiye Radyo ve Televizyon Kurumu) је јавни емитер Турске, који је основан 1964. године. ТРТ је већ дуго година био једини телевизијски и радио провајдер у Турској. Пре увођења комерцијалног радија 1990. године, а потом и комерцијалне телевизије 1992. године, имао је монопол на емитовање. Новија дерегулација турског тржишта телевизијског емитовања произвела је аналогну кабловску телевизију. Данас ТРТ емитује програме широм света, посебно у Европи, Блиском истоку, Африци, Азији и Аустралији.

Преко 70% финансије ТРТ-а долази од пореза на рачуне за струју и дозволе за телевизијске и радио пријемнике. Пошто су ово хипотецирани порези, за разлику од новца који се издваја у фондове опште владе, принцип је сличан оном код телевизијске дозволе која се наплаћује у бројним другим земљама, као што је Би-Би-Си у Уједињеном Краљевству. Остатак финансије ТРТ-а долази од владиних стипендија (преко 20%), а последњих 10% долази од оглашавања. [1]

Историја[уреди | уреди извор]

Седиште ТРТ-а у Анкари .
Студији ТРТ-а у Истанбулу

Претходник ТРТ-а, „Türkiye Radyoları“ био је један од 23 организације за емитовање Европске радиодифузне уније 1950. године; враћа се у ЕБУ окриље као ТРТ 1972. Првобитна компанија је почела са пробним радио емитовањем 1926. године, са студијом изграђеним у Истанбулу 1927. и студијом у Анкари након тога 1928. године.

Пробни преноси су почели на ТРТ 1 31. јануара 1968. године. Пуни програм националне телевизије, који је у ово време повезивао области око Анкаре, Истанбула и Измира, почео је у децембру 1971 године. [2] ТРТ је обновио своје чланство у Европској радиодифузној унији (пошто је био члан оснивач који је раније нудио само радио) почевши од 26. августа 1972. године, са првим догађајем мреже Евровизије у Турској, фудбалском утакмицом (Турска против Италије), емитовано широм Европе 13. јануара 1973. [2] ТРТ се такође придружио Азијско-пацифичкој радиодифузној унији 1976. године, исте године када је њихова прва телевизијска проба у боји представљена у лабораторији на општој скупштини Организације исламске конференције. [2]

Сви програми су били црно-бели од почетка пробних преноса 1968. до новогодишњег програма 31. децембра 1981, када су почеле прве пробе у боји у етеру. [3] Цела постава је прешла у боју 15. марта 1984. [3]

ТРТ је организовао Песму Евровизије 2004; са полуфиналом 12. маја и финалом 15. маја.

19. маја 2012, ТРТ 1 је започео симултано емитовање надограђеним на фул ХД 16:9 DVB-S2 стандард.

У јануару 2018. ТРТ је прославио 50 година постојања. Сви ТРТ канали емитују збирку старих идентитета и студио информативног програма (који је и даље модеран логотип) у оквиру прославе и носталгије. Сваки дан су се правили нови идентитети. Овај догађај се такође догодио 1978; 1988; 1998. и 2008. године.

Покушај државног удара након 2016[уреди | уреди извор]

Након покушаја државног удара 2016; многи радници ТРТ-а су отпуштени или приморани да се пензионишу. Према подацима Хабер-Сен Униона, 1800 радника је принуђено да оде у пензију. Синдикат је протестовао због ове ситуације 21. новембра 2018. у Истанбулу, Анкари, Дијарбакиру и Бриселу. Запосленици ТРТ-а су током протеста изјавили да су били изложени психичком притиску дефинисаном као мобинг. Запосленик ТРТ-а Осман Косе изјавио је да је више од 3.000 радника пребачено у друге државне институције, а 5.000 отпуштено из ТРТ-а.[тражи се извор]

Услуге[уреди | уреди извор]

Телевизијски канали[уреди | уреди извор]

Током дана када је фотографија снимљена, Радио станица Анкара је имала директан пренос. Сваке суботе емитовао се програм Радио дечијег клуба. Радио станица Анкара почела је да емитује програм у подруму Анкара Палас 1927. Након што се неколико пута селио, коначно се скрасио на свом коначном одредишту на Ататурковом булевару од 28. октобра 1938. године.

Сви телевизијски канали могу се гледати преко Турксат сателита у Европи, Азији, земаљским у Турској и суседним земљама. Неки од њих се налазе и на системима кабловске телевизије.

Домаћи канали[уреди | уреди извор]

  • ТРТ 1 (покренут јануара 1968.) – Општи забавни канал са широким распоредом који укључује домаће и стране серије, турски и холивудски биоскоп, емисије уживо са турском народном музиком, турском класичном музиком и поп музиком, спорт уживо, вести и актуелности плус специјалне догађаје .
  • ТРТ 2 (покренут септембра 1986, угашен марта 2010, поново покренут фебруара 2019) – Хајброу канал са широким распоредом културних и образовних емисија, интензивном промоцијом уметности (турске и међународне), културним разговорима, документарцима и домаћим и страним филмовима .
  • ТРТ Спор (покренут октобра 1989.) – Спорт уживо и архива укључујући Формулу 1, Светско и Европско првенство у уметничком клизању, Светско и Европско првенство у атлетици, Турску женску лигу у одбојци, Кошарку испод 18 година плус играни програми. Када парламент заседа, ТРТ 3 преноси директан пренос Велике народне скупштине Турске (ТБММ-ТВ).
  • ТРТ Чоџук (покренут новембра 2008.) – Дечји програми, анимирани и образовни програми. Станица сада емитује 24 сата дневно.
  • ТРТ Курди (покренут јануара 2009.) – Канал који емитује програм на курдским језицима .
  • ТРТ Араби (покренут априла 2010.) – емитује 24 сата дневно на арапском језику са програмима намењеним Арапима у Турској, као и ширем арапском свету и Блиском истоку .
  • ТРТ Музик (покренут новембра 2009) – 24-часовни музички канал са турском народном и класичном музиком. Такође емитује поп, рок, џез и етно музику.
  • ТРТ Белгесел (покренут новембра 2009.) – 24-часовни документарни канал.
  • ТРТ Хабер (покренут у мају 2010.) – Вести и актуелности, спортске вести и временска прогноза.
  • ТРТ ХД (покренут у мају 2010.) – Бивши телевизијски канал високе дефиниције ТРТ-а који емитује неколико програма са других ТРТ канала у ХД формату.
  • ТРТ 4К (покренут фебруара 2015.) – Ултра ХД телевизијски канал ТРТ-а. Ово је први 4К телевизијски канал у Турској. [4]
  • ТРТ Спор 2 (покренут септембра 2019. [5] ) – Алтернативни канал за ТРТ Спор .
  • ТРТ ЕБА ТВ (покренут марта 2020.) – канал за даљинско образовање због пандемије КОВИД-19 . Канал је подељен у 3 групе: Илкокул (основна школа), Ортаокул (средња школа) и Лисе (средња школа).

Међународни канали[уреди | уреди извор]

Спикер ТРТ Аваз који је интервјуисао током државних избора у Аустрији 2014.
  • ТРТ Турк (16:9, није кодиран у DVB сигналу) (раније познат као ТРТ ИНТ ) – Међународне вести, актуелности, документарни филмови и културни програми намењени како Турцима тако и публици која говори турски језик у иностранству. То је први ТРТ канал који у великој мери користи приватну продукцијску компанију за програмирање вести.
  • ТРТ Аваз (раније познат као ТРТ Турк ) (покренут марта 2009.) – Међународни канал намењен турским републикама и Турцима који живе на Балкану. Канал је фокусиран на забаву и документарне филмове за разлику од новог фокуса ТРТ Турка на вести. Програми се емитују на мешавини језика укључујући турски, азерски, казашки, узбечки и туркменски .
  • ТРТ Врлд – Међународне вести, актуелности, документарни филмови и културни програми на енглеском за међународну публику.

Мањински језици хинди[уреди | уреди извор]

ТРТ има посебан ТВ канал за курдски језик који емитује програм 24 сата и 7 дана у недељи под називом ТРТ Курди и друге ТВ и радио станице које емитују програме на локалним језицима и дијалектима као што су јерменски, арапски, босански и адигејски неколико сати у недељи. [6] [7]

Још један специјални ТВ канал намењен турском свету, ТРТ Аваз, покренут је 21. марта 2009. године и емитује програм на азерском, босанском, казашком, киргиском, узбечким и туркменском језику; док је арапски телевизијски канал ТРТ почео са емитовањем 4. априла 2010. [8]

Време затварања и отварања током година[уреди | уреди извор]

  • 31. јануар 1968: ТРТ 1 лансиран у 19:15 и затворен у 20:51
  • 1970: ТРТ 1 покренут у 19:00 и затворен у 22:00
  • 1975: ТРТ 1 радним данима покренут је у 19:00 и затворен у 23:00, а викендом је покренут у 18:00 и затворен у поноћ
  • 1981: ТРТ 1 радним ноћима је покренут у 19:45 и затворен у 23:00, суботом је покренут у 17:00 и затворен у 23:40 и недељом је покренут у 10:00 и затворен у 23:00
  • 1984: ТРТ 1 радним данима покренут је у 19:00 и затворен у 23:00, суботом је покренут у 17:30 и затворен у поноћ и недељом је покренут у 14:00 и затворен у поноћ
  • 1986: ТРТ 1 се затвара у поноћ, ТРТ 2 у 23:30 или 00:00
  • 1987: ТРТ 1 и ТРТ 2 затварају се у 00:00
  • 1988: ТРТ 1 затвара се у 1 ујутро, ТРТ 2 у 00:00
  • 1989: ТРТ 1 затвара се у 1 ујутро, ТРТ 2 и ТРТ 3 у поноћ
  • 1990: ТРТ 1 затвара се у 1 ујутро, ТРТ 2 и ТРТ 3 у поноћ, ТРТ 4 у 23:30
  • 1992: ТРТ 1 затвара се у 2 ујутро, ТРТ 2 у 1 ујутро, ТРТ 3 у поноћ, ТРТ 4 у 23:30
  • 1993: ТРТ 2 у 1 ујутро, ТРТ 3 у поноћ, ТРТ 4 у 23:30
  • 1997: ТРТ 1 и 2 затварају се у 2 ујутро, ТРТ 3 и 4 у поноћ
  • 2002: ТРТ 1 & 2 отворен 24/7. 3 и 4 отворене 7:00-0:30
  • Од 2010: сви канали 24/7 (ТРТ 4/ТРТ Чоџук (4. канал ТРТ) и ТРТ ГАП/ТРТ Спор/ТБММ-ТВ (3. канал ТРТ) парови су изузетак, али у целим паровима такође емитују 24/7).

Отпуштања у ТРТ-у[уреди | уреди извор]

Након покушаја државног удара 15. јула, многи радници ТРТ-а су отпуштени или приморани да се пензионишу. Према подацима Хабер-Сен Униона, 1800 радника је принуђено да оде у пензију. Синдикат је протестовао због ове ситуације 21. новембра 2018. у Истанбулу, Анкари, Дијарбакиру и Бриселу. [9] Запослени ТРТ-а су током протеста изјавили да су били изложени психичком притиску дефинисаном као мобинг. Запосленик ТРТ-а Осман Косе изјавио је да је више од 3.000 радника пребачено у друге државне институције, а 5.000 људи је отпуштено из ТРТ-а. [10]

Многи запослени ТРТ-а су отпуштени и послати у затвор због покушаја државног удара 15. јула. Према списку који је објављен у "Ресми газети", отпуштено је 312 људи. [11] Према извештају невладине организације са седиштем у Шведској, Стокхолмски центар за слободу (СЦФ), око 150 запослених у ТРТ оптужено је да су чланови „терористичке организације“. Многи од њих су ухапшени и затворени. [12]

Радио канали[уреди | уреди извор]

Седиште ТРТ Радио Истанбула у Харбијеу, Шишли, Истанбул
  • Радио 1 (покренут у мају 1927.) – говорни програми укључујући културу, уметност, драму, вести, науку, друштво, образовање и историју
  • ТРТ ФМ (раније Радио 2, покренут јануара 1975.) – Мешавина турске попа, народне и класичне музике, страног попа, позива, вести и информација о путовању
  • Радио 3 (покренут јануара 1975.) – Класична музика, џез, светска музика, страни поп и рок
  • Радио 4 (покренут у октобру 1987) – турски реп, Р&Б и Хип-Хоп
  • Радио 6 (покренут 2009.) – Емитовање на курдском језику за Курде у Турској
  • ТРТ Радио Хабер (покренут септембра 1993.) – Информативни програми
  • ТРТ Нагме – турска класична музика
  • ТРТ Аврупа ФМ – Емитовање за Турке у Европи
  • ТРТ Турку – турска народна музика и турку
  • Глас Турске (покренут децембра 1982.) – Емитовање на 26 различитих језика и широм света.

Регионални канали[уреди | уреди извор]

Урбани радио канали[уреди | уреди извор]
  • Кент Радио Истанбул
  • Кент Радио Анкара
  • Кент Радио Измир

Телетекст и ЕПГ[уреди | уреди извор]

ТРТ је 3. децембра 1990. покренуо пробну верзију телетекста под називом „Telegün“. Сви ТВ канали имају телетекст. Шест канала такође емитује своје програме са Електронским програмским водичем (ЕПГ).

Вести[уреди | уреди извор]

ТРТ нуди услуге онлајн вести на турском и другим језицима. [13]

Логотипи[уреди | уреди извор]

Видите такође[уреди | уреди извор]

Референце[уреди | уреди извор]

  1. ^ EU Monitoring and Advocacy Program - Television across Europe. Turkey
  2. ^ а б в „?” (PDF). Gov.tr. 
  3. ^ а б Historical Background of radio and television broadcasting in Turkey
  4. ^ „TRT World”. TRT World (на језику: енглески). Приступљено 2021-06-02. 
  5. ^ „TRT'den dev adım”. www.trtspor.com.tr. 
  6. ^ Turkish Directorate General of Press and Information (2003). „Historical background of radio and television broadcasting in Turkey”. Turkish Prime Minister's Office. Архивирано из оригинала на датум 2006-08-30. Приступљено 2006-08-10. 
  7. ^ Nasuhi Güngör (2009). „Kurdish TRT”. Zaman. Архивирано из оригинала на датум 2011-08-12. Приступљено 2009-02-25. 
  8. ^ „TRT Arapça Bugün Açılıyor”. Trt.net.tr. 2011-01-13. Архивирано из оригинала на датум 2010-04-07. Приступљено 2012-11-04. 
  9. ^ „1800 Çalışanın Emekli Olduğu TRT'de Neler Oluyor?”. Amerika'nin Sesi | Voice of America - Turkish. 
  10. ^ "https://www.dw.com/tr/trtde-tasfiye-tedirginli%C4%9Fi/a-45121364">
  11. ^ „TRT'den ihraç edilenlerin tam listesi”. www.medyaloji.net. 
  12. ^ „Jailed and wanted Journalists in Turkey- Updated List”. 
  13. ^ „TRT Dış Yayınlar Dairesi Başkanlığı”. www.trtvotworld.com. Приступљено 21. 3. 2021. 

Спољашње везе[уреди | уреди извор]

Шаблон:TRT

Шаблон:Television in Turkey