Фајненшал тајмс

С Википедије, слободне енциклопедије
Фајненшал тајмс
Ftlogo.jpg
Financial Times 22 February 2021 cover.jpg
Насловна страна издања од 22. фебруара 2021.
Типдневне новине[1]
ФорматЦели формат
ВласникНикеј Инк.
УредникРула Калиф
Оснивање9. јануар 1888. год.; пре 134 године (1888-01-09)
Језикенглески
СедиштеЛондон,
 Уједињено Краљевство
Тираж111.898 (штампа)
740.000 (дигитално) (септембар 2021)[2]
ISSN0307-1766
Веб-сајтwww.ft.com,%20www.ftchinese.com/

Фајненшал тајмс (енгл. Financial Times), скраћено FT, међународни је пословни часопис из Велике Британије. Сматра се да је ово часопис са највећом репутацијом, који чита већина пословних лидера. Са седиштем у Лондону, Енглеска, лист је у власништву јапанске холдинг компаније Никеj, са основним редакцијама широм Британије, Сједињених Држава и континенталне Европе. У јулу 2015. Пирсон је продао публикацију Никеjу за 844 милиона фунти (US$1,32 милијарду) након што је поседовао часопис од 1957. Године 2019, часопис је пријавио милион плаћених претплата, од којих су три четвртине биле дигиталне претплате.[3][4] Новине имају истакнут фокус на финансијском новинарству и економској анализи у односу на опште извештавање, изазивајући критике и признања. Дневник спонзира годишњу књигу награда и објављује прилог „Личност године“.

Уреднички став Фајненшал тајмса се фокусира на економски либерализам, посебно на слободну трговину и слободна тржишта. Од свог оснивања подржава либералну демократију, фаворизујући класично либералну политику и политику међународних влада; његови новинари су независни од редакције, и публикација се сматра новином записа. Због своје историје економских коментара, FT објављује низ финансијских индекса, првенствено FTSE сведеоничарски индекс. Од касног 20. века, његова типична дубина покривености повезала је новине са белим овратницима и образованом читалачком публиком.[5][6] Због ове тенденције, FT се традиционално сматрају да су централне[7] до централно-десних[8] либералних,[9] неолибералних[10] и конзервативно-либералних[11] новина. Седиште Фајненшал тајмса је у Бракен Хаусу у улици Фрајдеј улиици број 1, у близини финансијског центра града, где има своју издавачку кућу, корпоративни центар и главну редакцију.

Историја[уреди | уреди извор]

Насловна страница Фајненшел тајмса од 13. фебруара 1888

FT је покренут као Лондонски финансијски водич 10. јануара 1888. године, а преименован је у Фајненшел тајмс 13. фебруара исте године. Описујући себе као пријатеља „Поштеног финансијера, добронамерног инвеститора, угледног брокера, правог директора и легитимног шпекуланта“, био је то часопис на четири странице. Читалачка публика је била финансијска заједница града Лондона, а једини ривал му биле смелије и нешто старије (основане 1884) Фajнаншал њуз. Дана 2. јануара 1893. FT је почео да штампа на светло ружичастом папиру како би се разликовао од Фajнаншал њуза са сличним називом: у то време је такође било јефтиније штампати на небељеном папиру (неколико других општијих новина, као што је Спортинг Тајмс, имале су исту политику), али је данас то скупље јер се папир мора посебно бојити.[12]

Након 57 година ривалства, Брендан Бракен је 1945. спојио Фајненшел тајмс и Фајненшел њуз у јединствене новине на шест страница. Фајненшел тајмс је донео већи тираж, док су Фајненшел њуз обезбедиле већи део уредничког талента. Лекс рубрика је такође уведена из Фајненшел њуз.[13]

Гордон Њутн, дипломирани дипломац са Кембриџа, преузео је место уредника 1949. и одмах увео политику (тада најнеобичнију у Флит улици) директног регрутовања нових универзитетских дипломаца, углавном са Оксбриџа, као новинара приправника. Многи од њих су остварили запажене каријере на другим местима у новинарству и британском јавном животу, и постали су ослонац властите уређивачке снаге листа до 1990-их. Први такав 'директан регрут' био је (будући водећи британски економиста) Ендру Шонфилд; други је био (касније сер) Вилијам Рис-Мог који је преко Сандеј тајмса отишао да уређује Тајмс 1967. након што га је преузео Рој Томсон. Међу осталим FT регрутима са Оксбриџа био је и будући канцелар финансија Најџел Лосон. Особена политика регрутовања FT новинара за новинаре Флит стрита никада није била популарна у Националној унији новинара и престала је 1966. након регрутовања Ричарда Ламберта са Оксфорда, који је и сам будући уредник FT-а. У међувремену, Пирсон је купио новине 1957. године.[14] Током година, часопис је растао по величини, читаности и ширини покривања. Основао је дописнике у градовима широм света, одражавајући обновљени подстицај у светској економији ка глобализацији. Како су се прекогранична трговина и токови капитала повећали током 1970-их, FT је започео међународну експанзију, олакшану развојем технологије и све већим прихватањем енглеског као међународног језика пословања. Дана 1. јануара 1979. прво FT (континентално европско издање) штампано је ван Велике Британије, у Франкфурту; штампање у САД почело је у јулу 1985. године.[15] Од тада, са повећаном међународном покривеношћу, FT су постале глобалне новине, штампане на 22 локације са пет међународних издања која услужују Велику Британију, континенталну Европу, САД, Азију и Блиски исток.[16]

Европско издање се дистрибуира у континенталној Европи и Африци. Штампа се од понедељка до суботе у пет центара широм Европе и извештава о питањима која се тичу Европске уније, евра и европских корпоративних послова.[17] Године 1994. FT је покренуо магазин луксузног животног стила, How To Spend It. Године 2009. покренут је самостални вебсајт за часопис.[18] Група Фајненшал тајмса је 13. маја 1995. године направила свој први продор у онлајн свет лансирањем FT.com. Ово је дало сажетак вести из целог света, који је у фебруару 1996. допуњен извештавањем о ценама акција. Сајт друге генерације је покренут у пролеће 1996. Сајт је финансиран оглашавањем и допринео је тржишту онлајн оглашавања у Великој Британији касних 1990-их. Између 1997. и 2000. сајт је прошао кроз неколико реновирања и промене стратегије, пошто су FT група и Пирсон реаговали на онлајн промене. FT је увео услуге претплате 2002. године.[19] FT.com је један од ретких сајтова за вести у Великој Британији који се успешно финансира индивидуалном претплатом.

FT је 1997. године покренуо америчко издање, штампано у Њујорку, Чикагу, Лос Анђелесу, Сан Франциску, Даласу, Атланти, Орланду и Вашингтону, иако су новине први пут штампане ван Њујорка 1985. У септембру 1998. FT су постале прве новине са седиштем у Великој Британији које су продале више примерака на међународном нивоу него у УК. Године 2000. Фајненшал тајмс је почео да објављује издање на немачком језику, Financial Times Deutschland, са вестима и уредничким тимом са седиштем у Хамбургу. Његов почетни тираж 2003. био је 90.000 примерака. Првобитно је то било заједничко предузеће са немачком издавачком компанијом Грунер + Јахр. У јануару 2008, FT је продао својих 50% удела свом немачком партнеру.[20] FT Deutschland никада није остварио профит и каже се да је акумулирао губитке од 250 милиона евра током 12 година. Затворен је 7. децембра 2012. године.[21][22] Фајненшал тајмс је 4. фебруара 2002. покренуо нови недељни додатак за индустрију управљања фондовима. FT fund management (FTfm) се и даље се дистрибуира као папирно издање сваког понедељка. FTfm је највећа светска публикација за управљање фондовима у погледу тиража.[23] Од 2005, FT је спонзорисао годишњу награду „Фајненшал тајмсову“ и Голдман Саксову пословну књигу годишњих награда.[24]

Лондонске канцеларије Фајненшал Тајмса на Ван Саутварк Бриџу, 2013. године

Дана 23. априла 2007, FT је представио „освежену“ верзију новина и увео нови слоган „Живимо у Фајненшал тајмсу“.[25] FT је 2007. године увео мерни платни зид, који је посетиоцима његове веб странице омогућио да прочитају ограничен број бесплатних чланака током било ког месеца пре него што се затражи наплата.[26] Четири године касније FT је покренуо своју HTML5 мобилну интернет апликацију. Паметни телефони и таблети сада покривају 12% претплата и 19% саобраћаја на FT.com.[27] Године 2012, број дигиталних претплатника је по први пут премашио тираж новина и FT је скоро половину својих прихода црпио од претплате, а не од реклама.[28][29]

FT је доступан на Блумберг терминалу од 2010. године[30] и на платформи Висерс од 2013. године.[31] Од 2015. године, уместо мерног платног зида на веб-сајту, посетиоци су добијали неограничен бесплатан приступ месец дана, након чега су морали да се претплате.[4][32]Пирсон је продао Фајненшал тајмс групу компанији Никеј, Инк. за 844 милиона фунти (US$1,32 милијарде) у јулу 2015. године.[33][34][35] Фајненшал тајмс је 2016. године стекао контролни пакет акција у Алфа Грид, медијској компанији са седиштем у Лондону која је специјализована за развој и производњу квалитетног брендираног садржаја на низу канала, укључујући емитовање, видео, дигиталне, друштвене и догађаје.[36] У 2018, Фајненшал тајмс је стекао контролни удео у компанији Лонџитуд, специјализованом пружаоцу услуга мисаоног лидерства и истраживања за мултинационалну базу корпоративних и институционалних клијената.[37] Ова инвестиција заснована је на недавном расту Фајненшал тајмса у неколико пословних области, укључујући брендирани садржај путем куповине Алфа Грида, и конференције и догађаја преко Фајненшал тајмс лајва и проширује традиционалну комерцијалну понуду FT-а на шири скуп интегрисаних услуга. Године 2020, извештач Марк Ди Стефано дао је оставку из Фајненшал тајмса након што је хаковао у Зум позиве друге медијске организације, укључујући The Independent и Evening Standard.

Године 2020, повлачење становишног чланка репортера Фајненшал тајмса изазвало је контроверзу о уређивачкој независности листа од спољног политичког притиска. Контроверза је уследила након што је уредник листа повукао чланак дописнице FT-а из Брисела Мехрин Кан у којем је критиковала политику француског председника Емануела Макрона према муслиманским мањинама у Француској. Чланак је повучен са сајта FT истог дана када је објављен.[38] Председник Макрон је накнадно објавио писмо у FT директно реагујући на аргументе првобитног мишљења, чак и ако оригинални чланак више није био доступан на веб страници новина.[39] Уредница FT Роула Калаф која је донела одлуку да повуче првобитни чланак, признала је да ју је контактирао Јелисеј у вези са чланком и бранила је своју одлуку искључиво на основу неколико чињеничних грешака у оригиналном делу Мехрин Кан.[40]

Референце[уреди | уреди извор]

  1. ^ „Financial Times | eurotopics.net”. eurotopics.net (BPB). Приступљено 17. 4. 2020. 
  2. ^ „Financial Times”. Audit Bureau of Circulations. 2019. Приступљено 31. 10. 2019. 
  3. ^ „FT tops one million paying readers”. Financial Times (на језику: енглески). Приступљено 19. 4. 2019. 
  4. ^ а б Greenslade, Roy (14. 4. 2019). „Financial Times thrives by focusing on subscriptions”. The Guardian (на језику: енглески). ISSN 0261-3077. Приступљено 19. 4. 2019. 
  5. ^ Plunkett, John; Martinson, Jane (24. 7. 2015). „Financial Times sold to Japanese media group Nikkei for £844m”. The Guardian (на језику: енглески). ISSN 0261-3077. Приступљено 29. 5. 2020. 
  6. ^ Kynaston, David (1988). „A Brief History of the Financial Times” (PDF). Viking Adult. Приступљено 20. 5. 2020. 
  7. ^ Rawlinson, Francis, ур. (2020). How Press Propaganda Paved the Way to Brexit. Springer Nature. стр. 65. ISBN 9783030277659. 
  8. ^ Schaeffner, Christina, ур. (2009). Political Discourse, Media and Translation. Cambridge Scholars Publishing. стр. 35. ISBN 9781443817936. »With regard to political affiliation The Daily Telegraph is a right-wing paper, The Times centre-right, The Financial Times centre-right and liberal, and The Guardian centre-left.« 
  9. ^ Essvale Corporation Limited, ур. (2007). Business Knowledge for IT in Retail Banking: A Complete Handbook for IT Professionals. Essvale Corporation Limited. стр. 46. ISBN 9780955412424. »The Financial Times is normally seen as centre-right/liberal, although to the left of its principal competitor, The Wall Street Journal. It advocates free markets and is generally in favour of globalisation.« 
  10. ^ Morgan, Kevin; Marsden, Terry; Murdoch, Jonathan (2006). Worlds of Food: Place, Power, and Provenance in the Food Chain. Oxford University Press. стр. 41. ISBN 9780191556623. »The neo-liberal Financial Times was outraged by the Farm Bill's 'grotesque farm subsidies' and it accused Washington of having 'surrendered to protectionism', while the heads of the WTO, World Bank, and the IMF penned a joint protest ...« 
  11. ^ Kirchhelle, Claas, ур. (2020). Pyrrhic Progress: The History of Antibiotics in Anglo-American Food Production. Rutgers University Press. стр. 1927. ISBN 9780813591490. »Enthusiastic reports subsequently appeared in the left-leaning Observer and the conservative-liberal Financial Times.« 
  12. ^ „About the newspaper”. Financial Times. Архивирано из оригинала на датум 8. 1. 2012. Приступљено 4. 5. 2015. 
  13. ^ „A brief history of the FT by David Kynaston, author of The Financial Times: A Centenary History.” (PDF). Архивирано из оригинала (PDF) на датум 15. 10. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  14. ^ „History of Pearson plc – FundingUniverse”. fundinguniverse.com. Приступљено 2021-03-02. 
  15. ^ „Financial Times of London now printed in U.S.”. Eugene Register-Guard. (Oregon). Associated Press. 28. 7. 1985. стр. 3F. 
  16. ^ „FT's Media Kit: FT Heritage and Innovation”. Fttoolkit.co.uk. Архивирано из оригинала на датум 15. 2. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  17. ^ „FT tour”. Financialtimes.net. Архивирано из оригинала на датум 13. 5. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  18. ^ „Financial Times launches How To Spend It online”. Pearson. 1. 10. 2009. Архивирано из оригинала на датум 15. 10. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  19. ^ „FT.com to launch improved website with new content and services for users, subscribers and advertisers”. Pearson. 30. 4. 2002. Архивирано из оригинала на датум 15. 10. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  20. ^ „Pearson to sell its FT Deutschland stake to Gruner + Jahr”. Pearson. Архивирано из оригинала на датум 15. 10. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  21. ^ Wiesmann, Gerrit (23. 11. 2012). „FT Deutschland closure date confirmed”. Financial Times. Приступљено 15. 10. 2013. 
  22. ^ „So farewell then, FTD”. The Economist. 8. 12. 2012. Приступљено 15. 10. 2013. 
  23. ^ „Financial Times to expand fund management coverage with new weekly supplement”. Pearson. 28. 1. 2002. Архивирано из оригинала на датум 15. 10. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  24. ^ „Why there is a need for this award”. Financial Times. 10. 4. 2005. Приступљено 30. 5. 2012. 
  25. ^ „Financial Times unveils global refresh”. Pearson. 23. 4. 2007. Архивирано из оригинала на датум 15. 10. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  26. ^ „Special report: The news industry”. The Economist. 7. 7. 2011. Приступљено 15. 10. 2013. 
  27. ^ „FT Web App hits two million users”. Financial Times. 12. 4. 2012. Архивирано из оригинала на датум 13. 3. 2017. Приступљено 15. 10. 2013. 
  28. ^ Barber, Lionel (12. 2. 2013). „FT at 125: The world in focus”. Financial Times. Приступљено 15. 10. 2013. 
  29. ^ „Gillian Tett keynote remarks at the Knight-Bagehot 37th Anniversary Gala”. Financial Times. 3. 1. 2013. Архивирано из оригинала на датум 7. 3. 2016. Приступљено 15. 10. 2013. 
  30. ^ „Financial Times now available on Bloomberg Professional”. Pearson.com. 6. 12. 2010. Архивирано из оригинала на датум 15. 10. 2013. Приступљено 15. 10. 2013. 
  31. ^ „Financial Times launches on Wisers services”. Financial Times. 
  32. ^ Johnson, Eric (5. 4. 2018). „Financial Times CEO John Ridding explains how to make people pay for media”. Recode.net. Приступљено 19. 4. 2020 — преко Vox. 
  33. ^ „Financial Times sold to Nikkei by Pearson for £844m”. BBC News. 23. 7. 2015. 
  34. ^ Plunkett, John; Martinson, Jane (24. 7. 2015). „Financial Times sold to Japanese media group Nikkei for £844m”. The Guardian. Приступљено 12. 8. 2015. 
  35. ^ „Nikkei completes acquisition of Financial Times”. The Nikkei. 30. 11. 2015. 
  36. ^ „FT expands content marketing studio with majority stake in Alpha Grid”. 
  37. ^ „Financial Times acquires majority stake in research and content specialists Longitude”. 
  38. ^ Oborne, Peter (10. 11. 2020). „Freedom of speech in France extends to Macron's critics as well”. Middle East Eye. Приступљено 4. 7. 2021. 
  39. ^ O’Leary, Naomi (11. 11. 2020). „Europe Letter: EU happy to celebrate or stigmatise Muslim immigrants when it suits agenda”. The Irish Times. Приступљено 4. 7. 2021. 
  40. ^ Roula Khalaf and Amol Rajan (21. 4. 2021). Roula Khalaf, editor of The Financial Times. BBC Sounds (audio). Корисна информација се налази на: 14:20 minutes in. Приступљено 4. 7. 2021. 

Спољашње везе[уреди | уреди извор]