Pređi na sadržaj

Planinarsko društvo „Gornjak”

S Vikipedije, slobodne enciklopedije
Pun nazivPlaninarsko društvo „Gornjak”
Sportoviplaninarstvo, visokogorstvo, orijentiring
Osnovano2009.
SjedišteSrbija Petrovac na Mlavi
RukovodstvoDejan Antić
Veb-sajtwww.gornjak.org.rs

Planinarsko društvo „Gornjak” je samostalno, dobrovoljno, vanstranačko, neprofitno, sportsko udruženje, osnovano 2009. godine u Petrovcu na Mlavi.[1][2]

Društvo okuplja članove iz Petrovca i okoline, a najčešće organizuje odlazak na Homoljske planine koje su na teritorije opštine Petrovac na Mlavi, a povremeno se organizuju akcije na planinama Srbije i okolnih zemalja.

Trekovi[uredi | uredi izvor]

• Ježevac
* Ježevac preko Kozjeg grba: Na staru staze ima mesta za parking. Prvo se ide seoskim putem sa koga se skreće na stazu. Staza je veoma interesantna jer se velikim delom ide grebenom sa koga se pruža lep pogled na tok Mlave i kamenolom. Podloga je na usponu većinom kamen, dok se pri silasku ide kroz šumu do izletišta Čvarinac gde postoji izvor. Dalji deo do manastira Gornjak je nasut put. U tom delu puta sa leve strane postoje veštački tuneli kroz koje se može proći.
* Ježevac od Manastira Gornjak preko Lalinog kladenaca: Staza je kružna i ovime su prikazana 2 puta. Na startu i cilju ima mesta za parkiranje vozila. Iz oba smera se jednim delom ide nasutim ili zemljanim putem, dok ostatak čine planinarske staze sa većinski zemljanom podlogom. Staza nije strma i prikladna je za početnike i osobe sa slabijom kondicijom.
  • Veliki Vukan
* Veliki Vukan od manastira Gornjak do izviđačkog doma: Staza kreće preko puta restorana Gornjak. Prvi deo staze ide kroz šumu do Vojinog salaša, dalje se ide putem do meste gde se spaja sa stazom od 4 lule i dalje stazom vodi do Malog Vukana, a kasnije i Velikog Vukana. Silazak je stazom ka izviđačkom domu u selu Ždrelo.[3]
* Mali Vukan od Četiri lule do manastira Ždrelo: Staza kreće od česme 4 lule ispred koje ima dovoljno mesta za parking. Prvi deo staze ide se šumskim putem, posle nekih 2,5 km silazi se sa šumskog puta i nastavlja se se stazom malo strmijom od puta. Pri vrhu staza podloga je delimično kamenita. Na spustu dolazi se do lepe borove šume gde se nalazi raskrsnica koja desno vodi ka Velikom Vukanu, a pravo spust ka selu Ždrelu. Završetak staze je parking 100 m udaljenom od manastira Ždrelo.
  • Mali Vukan grebenom od četiri lule: Staza kreće od česme 4 lule ispred koje ima dovoljno mesta za parking. Staza kreće putem iznad 4 lule i nakon 200 m se skreće levo i ide do početka grebena. Nakon toga staza nastavlja grebenom, gde je potreno koristiti ruke za pridržavanje na steni. Na jednom mestu ima i postavljeni klinovi i sajla za pridržavanje tokom penjanja. Kada se stigne do Kudelinove tvrđave staza je malo ravnija i pri kraju se sa grebena ulazi u šumu. Silazak je klasičnom stazom ka 4 lule gde se nakon oko 1 km stiže do šumskog puta kojim se ide do kraja. Staza nije preporučljiva za početnike, jer je potrebno i penjanje uz stenu. Takođe tokom toplijih meseci treba paziti na zmije.
* Veliki Vukan od Ždrela: Staza kreće iz centra sela, nakon 200 m se nalazi česma sa pijaćom vodom. Staza nastavlja iznad manastira Ždrelo gde takođe ima izvor sa vodom u dvorištu manastira. Nakon toga se izlazi na put kojim se ide oko 700 m i dalje se nastavlja strmijom stazom kroz šumu do sedla gde se u borovoj šumi skreće levo ka vrhu Veliki Vukan. Povratak je istom stazom.
* Veliki i Mali Vukan grebenom do izviđačkog doma u Ždrelu: Staza kreće od česme 4 lule ispred koje ima dovoljno mesta za parking. Staza kreće putom iznad 4 lule i nakon 200 m se skreće levo i ide do početka grebena. Nakon toga staza nastavlja grebenom, gde je potrebno koristiti ruke za pridržavanje na steni. Na jednom mestu ima i postavljena sajla za pridržavanje tokom penjanja. Kada se stigne do Kudelinove tvrđave staza je malo ravnija i pri kraju se sa grebena ulazi u šumu. Kada se izađe iz šume ima još 200 m do vrha Mali Vukan. Dalje je manji spust do sedla odakle ima još oko 2 km do Velikog Vukana. Silazak je stazom ka domu izviđača u Ždrelu. Staza nije preporučljiva za početnike, jer je potrebno i penjanje uz stenu. Takođe tokom toplijih meseci treba paziti na zmije.
* Veliki Vukan od manastira Ždrela do manastira Reškovica: Staza kreće iz centra sela, nakon 200 m se nalazi česma sa pijaćom vodom. Staza nastavlja iznad manastira Ždrelo gde takođe ima izvor sa vodom u dvorištu manastira. Nakon toga se izlazi na put kojim se ide oko 700 m i dalje se nastavlja strmijom stazom kroz šumu do sedla gde se u borovoj šumi skreće levo ka vrh Veliki Vukan. Povratak je istom stazom do sedla, nakon toga je spust ka lovačkoj česmi kroz šumu. Voda na lovačkoj česmi nije preporučljiva za piće. Od česme se dalje ide šumskim putem do manastira Reškovice.
  • Štubej
* Štubej od Ceremošnje: Staza kreće od parkinga ispred pećine Ceremošnje, gde postoji restoran. Od pećine se prvo ide kroz lepu šumu do izlaska na seoski put, njime se stiže do vrha Čuček. Dalje se prati isti put do pred sami vrh Štubej. Na vrhu se nalazi predajnik. Prikazeni trek je samo u jednom smeru, povratak je istom stazom.
  • Veliki Vranj
* Veliki Vranj od Krepoljina: Start je u blizini Gavranove stene na putu koji ide od centra Krepoljina pored škole do starog stajališta za autobus. Put od centra Krepoljina do početka staze je asfalt i dobar makadam u dužini od 4,5 km i može se doći običnim autom. Staza većinom idem šumskim putevima, dok u drugoj polovini prati stazu Homoljskog maratona. Na stazi ima izvora sa vodom i većinom se ide kroz šumu. Staza u prvoj polovini nije označena dok u drugoj postoje plavo žute oznake Homoljskog maratona. Sam pristup vrhu u zadnjih 100 m je stena sa dosta oštrog kamenja.
  • Sumorovac
* Veliki Sumorovac od Bistrice: Staza kreće od Bistričke crkve gde se ide putem sa jačim usponom. Kasnije staza nastavlja seoskim i šumskim putevima. Ponovo jači uspon je pred sam vrh. Staza je markirana samo u blizini vrha, većim delom u početku nema oznaka. Uz put se mogu videti mnogi stari salaši.
  • Homoljske planine
* Lukin kamen: Staza kreće se iz centra sela Bistrice i ide ka crkvi Svetog cara Konstantina i carice Jelene – Bistrička crkva. Ovaj deo puta se može preći autom, ali je lepše ići pešaka jer put prati reku Bistricu na kojoj se mogu videti brojne vodenice. Ispod crkve se nalazi lepo uređen prostor sa izvorom vode, dok se u blizini nalazi vodopad na Bistričkoj reci, koji nije na stazi već udaljen oko 300 m. Dalje staza vodi seoskim putevima preko Donjeg i Gornjeg laza ka Lukinom kamenu. Ova staza je laka i nema velikih uspona, rastojanje od crkve u Bistrici do Lukinog kamena je 3 km. Sa Lukinog kamena se pruža lep pogled ka manastiru Reškovica i dolini reke Reškovice. U blizini Lukinog kamena je stena na kojoj je postavljen manastirski krst kome se može prići i slikati. Na 100 m od vrha postoji skretanje gde se može sići do manastira Reškovice. Spust je do polovine isti kao i staza na usponu, razdvaja se malo iznad sela i spušta u sam centar sela. U centru sela Bistrice može se razgledati spomen-soba Dragutina Tomaševića prvog srpskog olimpijaca koji je učestvovao na Olimpijskim igrama u Stokholmu 1912. godine.
* Izvor reke Dubočice: Staza kreće ispred manastira Gornjak gde ima mesta za siguran parking. Dalje se ide uz tok reke Mlave. Na prvom kilometru se nalazi izvor vode i izletište Čvarinac. Posle kreće kraći uspon koji prati stazu ka Ježevcu i sa koje se skreće i vraća nazad ka reci Mlavi, koja se prati do mesta ulivanja reke Dubočice. Dalje se prati tok reke Dubočice do njenog izvora. Staza je atraktivna i na par mesta se gazi rečica Dubočica, voda obično nije velika. Većinom se ide kroz šumu. Kod samog izvora se može videti interesantan vodopad i izvor koji izlazi iz male pećine u steni.

Prikazan je trek samo u jednom smeru, u povratku se možete vratiti istim ili sami istraživati put nazad po obodima Ceretara i Ježevca.

* Manastir Gornjak – Krupajsko vrelo: Staza kreće od manastira Gornjak gde ima mesta za parking. Ide se istom stazom koja vodi ka Ježevcu do iznad izletišta Čvarinac gde se staza odvaja levo i kasnije prati lep put koji ide uz levu obalu reke Mlave i reke Dubašnice koja se na 7-om kilometru gazi i kasnije nastavlja šumskim i seoskim putevima dalje. Kada se izađe na asfalt skrene se desno još 200 m do skretanja za Krupajsko vrelo.
* Strnjak: Staza kreće od puta ka izletištu Trest od sela Vitovnice pre prvog mosta na Vitovničkoj reci. Staza ide zemljanim šumskim putem i na oko 1,5 km seče ponovo put sa koga smo pošli, ko ima džip ili višlje vozilo može krenuti i odavde. Od ove tačke kreće uspon kroz šumu do izlaska na greben. Grebenom se ide još oko 300 metara i stiže se na vrh. Staza je skoro celom dužinom u šumi. Prikazan trek je do vrha, povratak je na istu stranu sve ukupno 6,5 km

Vidi još[uredi | uredi izvor]

Izvori[uredi | uredi izvor]

1. ^ „Gornjak PD”. Planinarski savez Srbije. Pristupljeno 15. 3. 2022.
  2. ^ „Planinarenje”. Turistička organizacija Petrovac na Mlavi. Pristupljeno 15. 3. 2022.
  3. ^ „Veliki Vukan od manastira Gornjak do izviđačkog doma u Ždrelu”. Planinarski savez Srbije. Pristupljeno 15. 3. 2022.