Blic (novine)

Iz Vikipedije, slobodne enciklopedije
Idi na: navigaciju, pretragu
Blic
Blic logo.jpg
SER BLIC.jpg
Naslovna strana Blica
Tip Dnevne novine
Vlasnik „Ringier“ d. o. o. Beograd
Glavni urednik Veselin Simonović
Osnivanje 1996.
Jezik srpski
Sedište Ul. Kraljice Marije br. 1/X
Grad Beograd
Zemlja Srbija
Veb-sajt blic.rs

Blic je dnevni list u Srbiji, koji je u vlasništvu švajcarske kompanije Ringier AG odnosno njene zavisne firme u Srbiji Ringier d.o.o (koja se ranije zvala Blic Pres d. o. o). List su 1996. godine osnovali Piter Kelbel i Aleksandar Lupšić. Prvo izdanje Blica izašlo je 16. septembra 1996.[1] i od tada list redovno izlazi. U oktobru 2004, list je došao u vlasništvo kompanije Ringier AG.

Istorijat[uredi]

Tokom protesta opozicije u Srbiji 1996, koji su izbili zbog poništavanja drugog kruga lokalnih izbora, Blic je bio jedini dnevni list koji je pisao o ovim događajima. Tradicionalni dnevni listovi (Politika, Večernje Novosti, Borba i drugi) uglavnom su ignorisali proteste koje su organizovale opozicione stranke DS i SPO. Tokom tog perioda dolazi do drastičnog porasta tiraža lista, koji je u jednom trenutku narastao na 250.000 primjeraka. Međutim, štamparija Borba tada objavljuje da zbog tehničkih razloga nije u stanju da štampa više od 80.000 primjeraka prazničnog broja lista Blic, što je bio očigledan pritisak tadašnjeg režima na uređivačku politiku Blica. Nakon toga, list je u prazničnom broju objavio komentar Pitera Kelbela, predstavnika vlasnika, u kojem se kritikuju protesti i izvještavanje o njima. Poslije ovog komentara neki od najistaknutijih novinara napustili su Blic.[2]

Nakon konsolidacije, u oktobru 2004, list je došao u vlasništvo švajcarske multinacionalne kompanije Ringier AG, koja je otkupila 74,9 % akcija kompanije Blic d. o. o.. Pored Blica, kompanija Ringier d. o. o. izdaje i listove Alo, 24 časa, Blic žena i nedeljnik NIN.

Tiraž i čitanost[uredi]

Nakon promjene vlasničke strukture, Blic bilježi konstantan rast tiraža i broja prodatih primjeraka. U 2006. godini tiraž lista iznosio je 164.221 primjeraka dnevno, da bi se u 2007. godini povećao na 180.948 primjeraka.[3] Blagi rast tiraža nastavljen je i u narednom periodu. Mnoga istraživanja čitanosti štampanih medija svrstavaju Blic u red najčitanijih dnevnih listova u Srbiji,[4] koji čitaoci doživljavaju kao proevropske novine, u kojima mogu pronaći kratke i jasne informacije,[5] mada neki osporavaju ova istraživanja kao pristrasna.[6]

Zanimljivost[uredi]

Čitalac Goran Đipalo ima sve brojeve „Blica” iz prvih 20 godina izlaženja.[7]

Kritike[uredi]

Neki mediji kritikuju Blic smatrajući novine propagatorom tranzicije, liberalnog kapitalizma i saradnje sa međunarodnom zajednicom, kao i ulaska Srbije u evroatlantske integracije.[8]. List takođe kritikuju i određene političke partije, smatrajući ga glasilom Demokratske stranke i njenih političkih saveznika, zbog čega namerno iznosi neistine o opozicionim strankama.[9]

Kritike zbog objavljivanja fotomontaže Muamera Zukorlića[uredi]

Blic je u izdanju od 19. juna 2010. godine objavio foto-montažu sa likom muftije Muamera Zukorlića na kojoj je on prikazan kako se rukuje sa papom Benediktom XVI obučen u pravoslavnu odeždu sa krstom na glavi uz tekst „Veći Papa od Pape“[10]. Objavljivanje ove foto-montaže izazvalo je oštre reakcije islamske zajednice u Srbiji, čiji je glavni muftija Zukorlić, uključujući i poziv na bojkot lista „Blic“. Glavni muftija je takođe najavio da će tužiti list i tražiti odštetu od 100 miliona evra.[11]. U odgovoru na optužbe Zukorlića i islamske zajednice u Srbiji, uredništvo Blica je zaključilo da Zukorlić zloupotrebljava jednu foto-montažu da bi politički trgovao s vlastima u Srbiji.[12]. U odbranu Blica stale su i neke pro-bošnjačke partije u Srbiji.[13]

Blic onlajn[uredi]

Blic onlajn

Internet sajt lista Blic[14] jedan je od najposjećenijih internet sajtova u Srbiji[15]. Pored vijesti, na sajtu postoji i blog, forum, mogućnost pregledanja video materijala, arhive vijesti i slika i mnogo drugih mogućnosti kojih su lišeni čitaoci štampanog izdanja.

Vidi još[uredi]

Reference[uredi]

  1. „SUMRAK "BLIC" DEMOKRATIJE (1996)”. aimpress.ch. Pristupljeno 9. 7. 2010.  (srpski)
  2. „Blic krig (1996)”. NIN. Pristupljeno 9. 7. 2010.  (srpski)
  3. „Blic pres planira rast prihoda (2007)”. B92. Pristupljeno 9. 7. 2010.  (srpski)
  4. [* http://www.blic.rs/Vesti/Drustvo/46248/Blic-najcitanije-novineBlic“ najčitanije novine (2008)”] . Blic. Pristupljeno 9. 7. 2010.  (srpski)
  5. [* http://www.politika.rs/rubrike/tema-dana/Novine-koje-chitaju-najuticajniji-ljudi-u-zemlji.sr.html „Novine koje čitaju najuticajniji ljudi u zemlji (2008)”] . Politika. Pristupljeno 9. 7. 2010.  (srpski)
  6. [* http://desnica.info/index.php/tekstovi/88-lazni-rejting-ubija-novine „Lažni rejting ubija novine (2009)”] . desnica.info. Pristupljeno 9. 7. 2010.  (srpski)
  7. Goran Đipalo ima sve brojeve našeg lista u kolekciji (Blic, 18. septembar 2016)
  8. „Blic ili užasi medijske globalizacije (2008)”. Nova Srpska Politička Misao. Pristupljeno 9. 7. 2010.  (srpski)
  9. „DSS: "Blic" i dalje širi neistine (2010)”. Vesti online. Pristupljeno 12. 7. 2010.  (srpski)
  10. „Poziv na bojkot „Blica“ (2010)”. RTS. Pristupljeno 12. 7. 2010.  (srpski)
  11. „Zukorlić ne odustaje od sto miliona evra zbog fotomontaže (2010)”. Politika. Pristupljeno 12. 7. 2010.  (srpski)
  12. „"Blic": Zukorlićevo politikanstvo (2010)”. UNS. Pristupljeno 12. 7. 2010.  (srpski)
  13. „NUNS i bošnjačke partije kritikuju poziv na bojkot (2010)”. RTV. Pristupljeno 12. 7. 2010.  (srpski)
  14. „Blic onlajn (2010)”. Blic. Pristupljeno 12. 7. 2010.  (srpski)
  15. „Top Sites in Serbia and Montenegro (2010)”. Alexa. Pristupljeno 12. 7. 2010.  (engleski)

Spoljašnje veze[uredi]